6-А, 6-Б Біологія


Електронний підручник для 6 класу





22.05.23




Пройти тест за 01.05.23 



Пройти тест за 22.05.23

Узагальнення і систематизація знань з теми “Гриби”



Діагностична робота з біології за ІІ семестр




15.05.23


Паразитичні гриби (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини).
Лишайники. Будова лишайників, Значення лишайників


Серед грибів чимало паразитів. Вони викликають різні хвороби рослин, тварин і людини. Особливо великої шкоди гриби-паразити завдають сільському і лісовому господарству.
 
pic321.png
 
Головня
Різні види цього гриба можуть вражати хлібні злаки: пшеницю, овес, ячмінь, просо, кукурудзу.
Спори сажки дозрівають майже одночасно з зерновками злаків. Вони прилипають до зерновок, потрапляють на ґрунт та рослинні рештки, де й зимують. Навесні спори сажки проростає нитками грибниці. Грибниця проникає до парості злаків, що ростуть всередині їх стебел, харчується соками цих рослин. До часу цвітіння злаків грибниця сажки досягає колоса. Тут вона сильно розростається, утворює масу спори, руйнує зернівки і перетворює їх у чорний пил. Колоски стають схожі на обвуглені головні (звідси і назва цих грибів). Замість однієї зернівки пшениці утворюється від 8 до 20 млн спор.
Щоб знищити спори сажки, зерно перед засіванням необхідно обробляти спеціальними препаратами. Головня може вражати не тільки злаки, але й інші рослини.
Ріжки
На деяких зернових культурах поселяється гриб ріжки. В уражених рослинах здорові зернівки перетворюються на отруйні чорно-фіолетові ріжки, щільні сплетення ниток грибниці ріжків. Ріжки обпадають або зберігаються разом із зібраним зерном. Навесні з ґрунту ріжки розвиваються, на них утворюються спори. Під час цвітіння злаків спори потрапляють на їх рильця квіток і там проростають. Потім міцелій ріжків проникає у зав'язі, де замість зернівок утворюються ріжки цього гриба паразита.
Потрапив із борошном до їжі, вони можуть викликати важке отруєння, у людини з'являються судоми і головні болі. При сильному отруєнні на ногах відбувається омертвіння пальців.
Гриби трутовики
11.png
 
Ці гриби руйнують деревину дерев, завдають великої шкоди лісовому господарству, садам і паркам. Їх спори проникають у дерево через рани, що з'являються в корі на поламаних гілках, обмороженнях, сонячних опіках та інших ушкодженнях.
Спори проростають у грибницю, яка поширюється деревиною, руйнує її, робить трухлявою.
Плодові тіла гриба трутовика мають форму копита. Зазвичай вони з'являються на корі дерева через кілька років після зараження, розташовуються на стовбурах один над одним у вигляді поличок. На нижній стороні плодового тіла у дрібних трубочках дозрівають спори. У більшості трутовиків плодові тіла багаторічні.
У стовбурах уражених трутовиками дерев з'являються дупла, вони стають крихкими і легко ламаються. Термін життя дерева дуже скорочується.
Інші гриби-паразити
Фітофтора викликає захворювання бадилля і гниль бульб картоплі.
 
fsgnil.png
 
Інші гриби вражають листя, молоді пагони і плоди аґрусу, утворють білий борошнистий наліт, так звану борошнисту росу.
 
мучнистая_роса.png
 
Якщо гриби (парша) оселяються на яблуках, вони покривають плямами, які лущаться, а потім розтріскуються.
 
parsha.png
 
Великої шкоди зерновим рослинам завдають іржинні гриби, або іржа. Вони вражають листя і стебла злаків. Спори іржинних грибів мають іржаво-червоний колір (звідси їх назва). За літо утворюється кілька поколінь.
 
pic323.png
 
Гриби-паразити знижують врожай сільськогосподарських рослин, роблять продукти непридатними до їжі.
 
Усі грибні захворювання поширюються дуже швидко, тому що вітер, опади і комахи легко переносять дрібні спори з хворих рослин на здорові.
 
Зараження рослин грибами-паразитами завдає великої шкоди сільському господарству. Тому дуже важливо робити профілактичні заходи, а в разі появи захворювань якомога швидше починати боротьбу з ними.


Лишайники — це група симбіотичних організмів, що налічує понад 20 тис. видів.
Тіло лишайника — слань складається з гриба та водорості, що живуть у симбіозі як цілий організм. Воно утворене переплетеними нитками грибниці, між якими розташовані одноклітинні зелені водорості. Нитки гриба лишайника поглинають воду і розчинені в ній мінеральні речовини, а в клітинах зелених водоростей утворюються органічні речовини.
Водорость, що входить до організма лишайника, відокремлена від гриба, як правило, може існувати самостійно. Гриб окремо від водорості жити не може.

67.png
 
Розмножуються лишайники переважно шматочками слані, а також особливими групами клітин гриба і водорості, які у великій кількості утворюються всередині його тіла. Під тиском збільшеної маси тіло лишайника розривається, групи клітин розносяться вітром і дощовими потоками.
Різноманіття лишайників
Лишайники різноманітні за зовнішньому вигляді й забарвленню. Вони бувають рунисті, листовидні і накипні.
  
У смерековому лісі темному зі старих гілок до самої землі спускаються кошлаті сиві бороди лишайника-бороданя. У сухих соснових борах утворюється суцільний килим із гіллястих рожевих, сірих і білих лишайників. Вони хрумтять під ногами в суху погоду. Це кущисті лишайники. Відомий під назвою «оленячий мох» кущистий лишайник ягель широко поширений у тундрі.
 
На каменях поселяються накипні лишайники, схожі на застиглу коричнево-сіру піну.
Широко поширені листовидні лишайники у вигляді пластинок різного забарвлення. Вони розростаються на каменях і на корі дерев. Із таких лишайників особливо часто зустрічається на корі осик золотисто-жовта ксанторія настінна.
 
65.png
Значення лишайників
Лишайники дуже невибагливі. Всією поверхнею тіла вони вбирають вологу дощів, роси і туманів. Лишайники першими поселяються в найбезплідних місцях (на голих скелях, каменях, у пустелях, на дахах, на поверхні скла).
 
Лишайники повільно руйнують гірські породи особливими кислотами. Після відмирання, вони утворюють ґрунт, на якому можуть жити інші рослини.
 
Ростуть лишайники дуже повільно. Наприклад, ягель за рік виростає всього на 1-3 мм. Тривалість життя лишайників до 50-100 років.
 
У спеку лишайники настільки висихають, що здаються зовсім млявими і легко кришаться. Але після дощу вони оживають знову.
 
Практичне значення лишайників досить велике. На Півночі вони служать основним кормом для оленів узимку. З деяких видів лишайників отримують фарбу і лакмус, необхідний у хімічній промисловості. Багато видів лишайників використовують у медицині і парфумерній промисловості.

Найдорожчі гриби у світі

Сморчок, $500


У Стародавньому Римі сморчки вважалися делікатесом, у США й досі визнається королівським грибом. Найчастіше зустрічається у Північній півкулі. Найбільш цінні сморчки, які ростуть природним способом. Однак у Німеччині та Франції вже близько півтора століття вирощуються штучно.


Мацутаке, $2 000

Вважається японським, хоча зустрічається на території всієї Азії, можна знайти його в Північній Америці та навіть Північній Європі. Дослівний переклад назви — “сосновий гриб”, що відповідає дійсності, оскільки він росте виключно під соснами. Зовні мацутаке нагадує опеньок. Однак він більш габаритний та м’ясистий. Відрізняється білою м’якотою з характерним пряним і солодким коричневим ароматом. Щільно укорінюється у ґрунті й дістати його важко.

Чорний трюфель, $2 500

Гриби не мають капелюшка і ніжки, на вигляд нагадують неправильної форми бульби або бувають округлої форми. Виростають під землею біля Франції, Іспанії, Італії та інших європейських країн.

Білий трюфель, $8 000

“Білий алмаз” — ще й так називають цей гриб гурмани та шеф-кухарі елітних ресторанів, які не представляють своїх VIP-меню без цього дорогоцінного інгредієнта.

Білий трюфель — мрія знавців і поціновувачів, деякі з яких готові викласти за пару окремих екземплярів до €330 тис., що значно вище за середню ціну.

Ярхагумба, до $120 000

Його можна знайти у гористих областях Непалу та Тибету, на території Китаю. Світ дізнався про його існування лише 1933 року. У цьому грибі унікально все — назва, зовнішній вигляд, що не має нічого спільного зі звичним видом грибочка, процес зародження та розвитку.

Дослівний переклад парадоксальний і буквально означає “влітку — трава, взимку — комаха”. Зовнішній вигляд абсолютно описаний подібною назвою, оскільки ярхагумба більше схожий на сухих черв’ячків, ніж представників рослинного світу.

Перед початком сезону дощів спори проникають усередину гусениць, які водяться у вологій траві та верхніх ґрунтових шарах ґрунту. Під час розвитку тіло носія використовується для живлення. Пересуваючись до поверхні ґрунту, гусениця висихає, а на час танення снігів гриб з’являється над ґрунтом.

Його дивовижна дорожнеча пояснюється безпрецедентними лікувальними властивостями. Ярхагумба є: чи не єдиними ліками проти прокази та раку, найпотужнішим афродизіаком, дієвим засобом від туберкульозу.



01/05/23


Відеоурок у Zoom











24/04/23

Розмноження та поширення грибів. Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби.
 Інтерактивне лабораторне дослідження . Будова шапинкових грибів.

Відеоурок у Zoom


Пройти тест за 24.04.23

Записати конспект

Шапинкові гриби: трубчасті і пластинчасті
Серед грибів найбільш відомі капелюшні, до них відносяться білі гриби, печериці, підберезники і підосичники, різнокольорові сироїжки, рижики та багато інших.
Будова капелюшного гриба
У повсякденному житті ми називаємо грибами їх плодові тіла. У більшості їстівних грибів (за винятком трюфелів, строчков і зморшків) плодове тіло утворене ніжкою і капелюшком. Звідси і їх назва.
 
Якщо в тому місці, де знято гриб (тобто його плодове тіло), злегка розрити ґрунт, можна виявити тонкі розгалужені білі нитки — грибницю.
Грибниця — головна частина кожного гриба. На ній розвиваються плодові тіла.
Капелюшок і ніжка складаються з щільно прилеглих один до одного ниток грибниці. У ніжці всі нитки однакові, а в капелюшку вони утворюють два шари — верхній, покритий шкіркою, забарвленою різними пігментами, і нижній.
 
У одних грибів, наприклад, у білого гриба, підберезника, маслянка, нижній шар складається з численних трубочок. Це трубчасті гриби.
 
33.png
 
Нижній шар плодових тіл рижиків, сироїжок, вовнянок утворений численними пластинками. Це пластинчасті гриби.
34.png
 
7.JPG
 
8.JPG
Цвілеві гриби утворюють характерні нальоти, або цвіль на поверхні ґрунту, рослинних залишків, різних продуктів харчування — хліба, варених овочів, фруктів. До цвілевих грибів відносяться біла цвіль мукор (близько 60 видів) і сизі цвілі (250 видів).
Гриб мукор
Якщо хліб пролежить кілька днів у теплому вологому місці, на ньому з'являється білий пухнастий наліт, який через деякий час темніє. Це пліснявий гриб-сапрофіт мукор. 
 
мукор.png
 
Цей гриб часто поселяється також на фруктах, овочах, на кінському гної. Його грибниця складається з одної достатньо розвиненої та розгалуженої клітини з безліччю ядер. Вона пронизує хліб і висмоктує з нього поживні речовини.
 
Розмножується мукор обривками грибниці або спорами. На кінцях ниток грибниці, які виходять на поверхню хліба, розвиваються круглі головки (спорангії) зі спорами. Після дозрівання спор головки лопаються, і спори розносяться вітром. При потраплянні до сприятливих умов, вони проростають і утворюють нові грибниці мукора.
 
мукор (1).png
 
Деякі види мукора (мукор китайський) використовують в азіатських країнах в якості закваски при виготовленні їжі, наприклад, соєвого сиру. Використовуються мукорові гриби і для боротьби з комахами-шкідниками. Часто мукор виростає на кормах, харчових продуктах та викликає їх псування — пліснявіння. Іноді мукор викликає хвороби тварин і людини.
Гриб пеніцилл
На харчових продуктах і на ґрунті оселяються інші цвілеві гриби. Один із них — пеніцилл.
Грибниця пеніцила, на відміну від грибниці мукора, складається з розгалужених ниток, розділених перегородками на клітини.
 
мицелий.png
  
Спори пеніцилла розташовані не в головках, як у мукора, а на кінцях деяких ниток грибниці у дрібних кисточках.
  
пеницилл.png
 
Пеніцилл зробив людству величезну допомогу в розвитку медицини. На початку XX ст. вчені виявили, що хвороботворні бактерії гинуть у присутності зеленої цвілі — пеніцилла. З тих пір виробляється з цього гриба ліки — пеніцилін, що став найважливішим антибіотиком, застосування якого врятувало мільйони людських життів. Вони і зараз допомагають успішно боротися з багатьма інфекційними захворюваннями.
 
Із цвілевих грибів отримують і інші цінні ліки, що дозволяють боротися не тільки з бактеріями, але і з патогенними грибами і хвороботворними амебами (що паразитують на людині).
 
Особливе значення одноклітинні і цвілеві гриби мають у ґрунтоутворенні: беруть участь у мінералізації органічних речовин і в утворенні гумусу. Вони можуть переробляти навіть клітковину (целюлозну клітинну оболонку) рослин. Кількість таких грибів у ґрунті величезна, тому їх роль у природі велика. Вони переробляють органічні речовини, наявні в ґрунті, забезпечують її родючість.




17.04.23
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.


Відеоурок у Zoom

Діагностична контрольна робота


Записати ментальну-карту










10.04.2023
Інтерактивна екскурсія . Різноманітність рослин Луганської області та занесених до Червоної книги України.
Узагальнення вивченого з теми «Різноманітність рослин»




50 РІДКІСНИХ РОСЛИН ЛУГАНЩИНИ. АТЛАС-ДОВІДНИК



Атлас включає відомості про 50 видів рослин, поширених на території Луганської області та занесених до Червоної книги України, а також актуальну інформацію про їх поширення. Атлас розрахований на зацікавлених школярів та інших жителів Луганщини, що бажають вивчати природну рідного краю. Для включення у це видання обрані лише такі види рослин, що можуть бути достовірно впізнані школярами. За задумом авторів, поширення інформації про рідкісні види рослин, які легко упізнати, повинно зменшити кількість випадків їх знищення а також залучити широкі кола громадськості до збору наукових відомостей про поширення зникаючих рослин.





20.03.23
Практична робота (інтерактивно) № 3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин

Практична робота (інтерактивно) № 4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах.
Відеоурок у Zoom

Переглянути відео
Зробити всі завдання , які є на відео




13.03.23
Відділ Покритонасінні (Квіткові).
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо).
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури).

Відеоурок у Zoom

Пройти тест  за 13.03.23  (Обов'язково)
6-А, 6-Б 

Відділ Голонасінні

Відділ Папоротеподібні


Записати ментальні карти у зошит









06.03.23
Папороті, Інтерактивне лабораторне дослідження 12. Будова папоротей.
Голонасінні. 
Інтерактивне лабораторне дослідження 13. Будова пагонів і шишок хвойних рослин.

Відеоурок у Zoom

Записати ментальні карти у зошит



27.02.23
Мохи. Інтерактивне лабораторне дослідження 11. Будова моху.
 Хвощі, плауни.

Пройти тест  за 20.02.23  (Обов'язково)
6-А,6-Б 

Пройти тест  за 27.02.23  (Обов'язково)


Відеоурок у Zoom

Записати ментальні карти у зошит






20.02.23
Основи систематики рослин.
Загальна характеристика водоростей. Діатомові водорості.
Систематичні одиниці

Пройти тест № 1 за 13.02.23  (Обов'язково)
6-А, 6-Б

Пройти тест № 2  за 13.02.23  (Обов'язково)
6-А, 6-Б


Записати конспект у зошит таблиці і схеми

Уже відомо понад 390 тис. видів різних рослин, проте вчені продовжують знаходити нові, ще не відомі науці. Для того, щоб легше було розібратися у всьому розмаїтті рослин, їх ділять на групи (систематизують). Цим займається наука — систематика. Вчені-систематики вивчають і описують рослини, встановлюють їх схожість і спорідненість з іншими рослинами, дають їм назви.
 
класифікація.png
 
Особини, що походять від спільного предка та мають подібну будову і
життєдіяльність, відносять до одного виду.
Вид — основна одиниця систематики.
Рослини, що належать до одного виду, не тільки подібні за будовою і життєдіяльністю, але і при розмноженні можуть давати плідне потомство.
Споріднені види об'єднують у роди, роди — родини, родини — порядки, порядки — класи, класи — відділи, відділи — царства.
Таким чином, кожна рослина належить до ряду послідовно підлеглих груп.
Назви видів
Карл Лінней (1707 — 1778) — засновник єдиної системи класифікації рослинного світу.
Він запропонував створювати назви рослин із двох слів: назва роду (з великої літери), потім виду (з малої літери).
Приклад:
У нашій країні відомо близько 170 видів верб: верба ламка, верба біла, верба козяча та інші.
Різними мовами одні і ті ж рослини, звісно, називають по-різному. Щоб уникнути плутанини К. Лінней запропонував давати назви латинською мовою, щоб вони були зрозумілі ботанікам усього світу.
Приклад:
Тополя біла латинською Populus alba, тополя пірамідальная — Populus pyramidalis, тополя тремтяча (осика) — Populus tremula.
Тополя біла, тополя пірамідальна, тополя тремтяча (осика) належать до одного роду — Тополя. Роди тополь та верб об'єднуються у родину Вербові, яка належить до порядку Вербоцвіті. Вербоцвіті разом із іншими порядками об'єднують у клас Дводольні. Класи об'єднують у відділи.
Відмінності понять «вид» та «сорт»
Вид формується у природі у процесі розвитку та пристосування до певних умов.
Зверни увагу!
Рослини, що належать до різних видів, не схрещуються між собою.
Сорт — це група рослин одного виду, що створені людиною і володіють певними господарськими ознаками і властивостями.
 
Ви знаєте багато сортів яблунь — Антонівка, Боровинка, Білий налив, Апорт та інші, але усі вони належать до одного виду — яблуня домашня (культурна).
Зверни увагу!
Рослини усіх сортів одного виду вільно схрещуються між собою.
Систематичні одиниці
За схожими ознаками рослини можна розділити на групи (систематичні одиниці).
Основною одиницею систематики є вид. Види об'єднуються у рід, роди об'єднуються у клас, класи об'єднуються у відділ, відділи — у царство рослин.
  
классификация.png
 
До Царства рослинналежать організми, які у процесі фотосинтезу здатні із неорганічних речовин виробляти органічні речовини. 
 
Відділ — найбільша систематична одиниця. У відділі рослини розподіляються за своєю будовою і функціями (важливо, наприклад, як рослини розмножуються).
Приклад:
Усі рослини, що належать до відділу покритонасінних, мають квітку, у них відбувається подвійне запліднення, утворюється насіння.
У рослин відділу голонасінних теж утворюється насіння, але квітки у них немає, насінні зачатки розташовані не у зав'язі, а відкрито.
Водорості — збірна група рослин, яку вчені ділять на декілька відділів (Зелені водорості, Бурі водорості, Червоні водорості).
Снимок.PNG
 
Поділ на класи визначає будову насіння (одна або дві сім'ядолі), а також жилкування листя, тип кореневої системи, будову стебел і квіток.
Найважливішими ознаками, за якими рослини розподіляються у родини є будова квітки та плоду. Будова цих органів у рослин є настільки різноманітною, що вчені виділили понад 390 родин квіткових рослин!
У рід об'єднуються дуже схожі за будовою рослини, які належать до різних видів
Приклад:
У якості прикладу розглянемо конюшину червону.
 
krasnyiy_klever.png
 
Царство — Рослини (організми, які у процесі фотосинтезу здатні з неорганічних речовин виробляти органічні речовини).
 
Відділ — Покритонасінні або Квіткові (рослини, насіння яких розвивається у плодах).
 
Клас — Дводольні (квіткові рослини, в насінні яких є дві сім'ядолі).
 
Родина — Бобові або Метеликові (квітка, що формою нагадує метелика, що сидить, на коріннях рослин розвиваються бульби — нарости, у яких живуть бульбочкові бактерії. Вони здатні накопичувати необхідний рослинам атмосферний азот).
 
Рід — Конюшина (стебло прямостояче або повзуче, листя трійчастого складні, суцвіття — головка).
 
Вид — Конюшина червона (стебло прямостояче, квітки червоні).

 Нижчі і вищі рослини

Всі рослини залежно від їх будови поділяють на дві великі групи — нижчі і вищі.
 
Тіло найпримітивніших нижчих рослин може складатися з однієї клітини. Тіло багатоклітинних нижчих рослин називають сланню або талломом (від грецького слова «таллос» — зелена гілка). У цих рослин немає ні коріннів, ні стебел, ні листя.
 
Нижчі рослини не мають складної тканинної будови.
 
Увищих рослин тіло побудоване з різних тканин і розчленовано на органи — листостебелові пагони і коріння (у мохів немає коренів).
 
Царство рослин.png
 Записати інтелект-картки




Водорості— найстаріші рослини на Землі. Водорості належать до нижчих рослин, які мешкають переважно у водному середовищі.
  
Водорості мають спільні ознаки:
  • містять хлорофіл;
  • живляться автотрофно;
  • не мають ні коренів, ні стебел, ні листя;
  • тіло називається таломом або сланню;
  • тіло не поділено на органи і тканини;
  • речовини надходять і виділяються через усю поверхню талома.
Розмноження водоростей:
  • нестатеве вегетативне розмноження частинами талому;
  • нестатеве розмноження спорами;
  • статеве розмноження гаметами.
Діатомові водорості — відділ нижчих рослин, що налічує понад 15 тис. сучасних і викопних видів. Мікроскопічні одноклітинні поодинокі або колоніальні організми, клітини яких ззовні оточені кремнеземним панциром, що складається із двох половинок (стулок). До діатомових водоростей належать навікулапланктоніелапінуляріятрицератіумгомфонемалікмофорапіргодіскус.
 
Хлоропласти діатомових водоростей жовто-коричневого кольору, нагадують трубки. Водорості можуть виділяти слиз, який допомагає їй ковзати. Діатомові водорості входять до складу прісноводного та морського планктону.
 
діатомові.jpg
Діатомові водорості
 
Розмноження діатомових водоростей може відбуватися статевим шляхом (гаметами) і нестатевим (здійснюється вегетативним шляхом поділом надвоє).
 
Значення діатомових водоростей:
  • є найважливішими виробниками органічних речовин, складаючи значну частину від усієї рослинної маси;
  • джерело живлення для прісноводних і морських тварин;
  • з панцирів викопних форм утворилися поклади осадових порід;
  • відмираючи, стають джерелом живлення для бактерій і найпростіших тварин;
  • більшість діатомових водоростей є чутливими до забруднень  середовища, тому використовуються під час оцінювання якості води.
До відділу Зелених водоростей належать близько 15 тисяч видів одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних рослин, які живуть у морях та океанах, у солоних та прісних водоймах, у снігу та льоду, на поверхні дерев та у ґрунтах, на камінні, будівлях, вологих та затінених місцях. Усі вони мають зелене забарвлення, подібне на забарвлення вищих рослин, оскільки хлорофіл переважає над іншими пігментами.
Одноклітинні водорості
Під час «цвітіння» дрібних калюж або водойм вода має смарагдовий відтінок. У краплі такої води під мікроскопом добре видно безліч різних одноклітинних зелених водоростей. Найчастіше зустрічається одноклітинна водорость хламідомонада (у перекладі з грецької — «найпростіший організм, покритий одягом» — оболонкою).  
  
Хламідомонада — одноклітинна зелена водорость грушоподібної форми. Вона рухається у воді за допомогою двох джгутиків, що перебувають на передньому, більш вузькому кінці клітини. Зовні хламідомонада покрита прозорою оболонкою, під якою розташовані цитоплазма з ядром, червоне «вічко» (світлочутливе тільце червоного кольору), велика вакуоль, заповнена клітинним соком, і дві маленькі пульсуючі вакуолі. Хлорофіл, що міститься в хроматофорі, надає зеленого забарвлення всій клітині.
  
Хлорела — ще одна одноклітинна зелена водорость, яка широко поширена у прісних водоймах і на вологих ґрунтах. Її дрібні кулясті клітини видно тільки за допомогою мікроскопа. Зовні клітина хлорели вкрита оболонкою, під якою міститься цитоплазма з ядром, а у цитоплазмі — зелений хроматофор.
  
Хламідомонада.png
  
Багатоклітинні зелені водорості
У багатоклітинних представників зелених водоростей тіло (сланьталлом) має форму ниток або плоских листоподібних утворень.
 
зелені водорості.png
Червоні водорості, або багрянки — в основному морські багатоклітинні рослини. У природі їх налічується понад 4000 видів. Лише деякі види багрянок зустрічаються у прісних водоймах (близько 200 видів). 
Розміри багрянок зазвичай коливаються від декількох сантиметрів до метра завдовжки (але є і мікроскопічні форми).
За формою червоні водорості дуже різноманітні: ниткоподібні, циліндричні, пластинчасті і коралоподібні, у різній мірі розсічені та розгалужені. Зазвичай вони прикріплюються до скель, валунів, штучних споруд, а інколи і до інших водоростей.
 
Завдяки тому що червоні пігменти здатні вловлювати навіть дуже невелику кількість світла, багрянки можуть рости на значних глибинах. Їх можна зустріти навіть на глибині 100 — 200 м. Розмножуються нестатевим (вегетативним) та статевим способами.
 
Широко поширені кладофабілястакладофа бродячафілофорапорфірародименія та інші червоні водорості.
  
бурі.png
  
Значення червоних водоростей:
  • є їжею для тварин;
  • беруть участь в утворенні кисню;
  • у медицині (з коралини виготовляють препарат для усунення печії);
  • отримання багрянкового крохмалю, що відкладається у цитоплазмі, який за хімічною будовою є подібним до глікогену;
  • з них отримується агар-агар, який використовується у косметиці;
  • використання агар-агару у харчовій промисловості — для приготування желе, мармеладу, морозива та інших продуктів;
  • отримання йоду, спирту, оцтової кислоти.
Бурі водорості — багатоклітинні, в основному морські рослини з жовтувато-бурим забарвленням талому (хлоропласти цих водоростей забарвлені у різні відтінки жовтого кольору). Живуть переважно на глибинах до 30 м. Їх довжина коливається від мікроскопічної до гігантської (декілька десятків метрів). Слані цих водоростей можуть бути ниткоподібними, кулястими, пластинчастими, кущовидними. Іноді вони містять повітряні бульбашки, що утримують рослину у воді у вертикальному положенні. До ґрунту бурі водорості прикріплюються ризоїдами або дисковидною основою слані, яка розрослася.
 
У далекосхідних морях і морях Північного Льодовитого океану зростає велика бура водорость ламінарія, або морська капуста. У прибережній смузі Чорного моря часто зустрічається бура водорость цистозейра.
  
ламінарія.png
  
Ламінарія має вигляд широкої жовтуватої стрічки, довжина якої може сягати 5 — 7 м. У нижній частині вона звужується і переходить у циліндричну ніжку, яка закінчується розгалуженнями — ризоїдами. За їх допомогою ламінарія міцно прикріплюється до кам'янистого ґрунту.
  
Ламінарія є їстівною водорістю. У багатьох країнах її не лише збирають, а й штучно вирощують на морських фермах. Ламінарія багата на йод, вітаміни та різноманітні корисні речовини.
  
Застосування ламінарії та інших бурих водоростей:
  • ламінарію використовують в їжу;
  • ламінарію збирають та використовують як добриво, оскільки вона накопичує Калій;
  • ламінарія — основне джерело отримання речовин, які використовують у харчовій промисловості для покращення якості морозива, фруктових соків;
  • у паперовій промисловості бурі водорості використовують для проклеювання паперу;
  • з них виготовляють хірургічні нитки;
  • одержують барвники для кольорового друку в поліграфії;
  • вимерлі бурі водорості утворили водоростеве вугілля;
  • велика кількість бурих водоростей утворює підводні зарості — "морські ліси".
13.02.23
Насінина. Інтерактивне лабораторне дослідження . Будова насінини.
Плід, поширення плодів. Інтерактивне лабораторне дослідження . Будова плода.

Відеоурок у Zoom

За допомогою насіння розмножуються усі квіткові рослини. Насіння містить усе необхідне для розвитку нової рослини.
 
Головна частина насіння — зародок, який є зачатком нової рослини. Для того, щоб зародок міг розвиватися, у насінині (в ендоспермі або сім'ядолях) міститься запас поживних речовин. Насіння ззовні покриває шкірка, що виконує захисну функцію.
Усі насінини мають зародок, запаси поживних речовин і сім'яну шкірку.
Зародок — зачаток майбутньої рослиниВін складається із зародкового корінцязародкового стеблазародкової бруньки і сім'ядолей.
  
Зародковий корінець — зачаток нового кореня. При проростанні насіння він розвивається першим, розриває шкірку насінини і закріплюється у ґрунті.
  
Зародкове стебло — зачаток нового стебла. Воно міститься між зародковою брунькою і зародковим корінцем.
 
Із зародкової бруньки розвиваються листя, гілки, квіти рослини.
 
Сім'ядолі — це перші листки зародка. За кількістю сім'ядоль у насіння усі квіткові рослини поділяють на дві великі групи: однодольні і дводольні.
Рослини, у насінні яких є одна сім'ядоля, називають однодольними.
Однодольними є жито, пшениця, овес, кукурудза, лілія, рис, цибуля та інші рослини.
 
пшениця підписи1.png
Схема будови насінини пшениці
Рослини, у насінні яких є дві сім'ядолі, називають дводольними.
Дводольні становлять дуже велику групу рослин. Наприклад, картопля, буряк, огірок, гарбуз, кавун, соняшник, горох, квасоля, яблуня, маргаритки, тощо.
  
квасоля підписи.png
Схема будови насінини квасолі
 
Поживні речовини можуть бути відокремленими від зародка і перебувати в особливій тканині, яка називається ендоспермом; або можуть міститися в його сім'ядолях.
 
Якщо насінину квасолі на деякий час замочити у воді, з неї легко можна зняти насінну шкірку, розділити на дві сім'ядолі і побачити зародок.
 
проросла квасоля.png
Плід — найважливіший орган розмноження квіткових рослин, що утворюється з квітки після запилення і запліднення.
Плід — генеративний орган квіткових рослин, у якому містяться насінини.
 
Основні функції плоду:
  • захищає насінину від несприятливого впливу довкілля;
  • сприяє поширенню насіння;
  • створює додатковий запас води і поживних речовин.

Мал. 157. Схема внутрішньої будови плода

Відомо багато різних видів плодів, які відрізняються, в першу чергу:

  • 1) за розвитком (із простої або складної маточки);
  • 2) за будовою стінки (сухі або соковиті);
  • 3) за числом насінин у плоді (однонасінні або багатонасінні);
  • 4) за здатністю розкриватися або розпадатися.






Супліддя — щільне зібрання плодів, утворене із суцвіття.

Мал. 159. Супліддя: а — шовковиці; б — інжиру; в — ананаса


Значення плодів
У рослинному світі роль плодів має надзвичайно велике значення.
 
Найважливіші функції плодів:
  • 1.плоди забезпечують розвиток, дозрівання і захист насіння;
  • 2.плоди беруть участь у розселенні рослин;
  • 3.плоди є цінним (висококалорійним) продуктом харчування для усіх тварин нашої планети;
  • 4.людина також широко використовує плоди і насіння: у їжу, на корм худобі, у медицині та промисловості.

06/02/23
Запилення квіткових рослин. Подвійне запліднення квіткових рослин.Суцвіття. Типи суцвіття

Відеоурок у Zoom


Пройти тест за 23.01.23  (Обов'язково)
6-А, 6-Б


Пройти тест за 30.01.23  (Обов'язково)
6-А, 6-Б


Записати конспект  у зошит






Записати таблицю 






23.01.23
Внутрішня і зовнішня будова листка Д
Узагальнення знань з теми « Рослини» .
Квітка. Інтерактивне лабораторне дослідження.
Будова квітки

Відеоурок у Zoom

Записати конспект  у зошит, зробити завдання № 3,4. Завантажити фото зошита  (конспекта) у систему "Єдина школа"


















16.01.23
Корінь: будова та основні.
 Інтерактивне лабораторне дослідження 3: Будова кореня.
Кореневі системи. Видозміни кореня .Дослідницький практикум 1. Транспорт речовин по рослині.Пагін: будова та основні функції. Будова пагона.

Відеоурок у Zoom

Записати конспект  у зошит

( Завантажити фото


 конспекта у 




систему

"Єдину школу"











Пройти тестування (Обов'язково)
6-А,6-Б
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2668735


12.12.22
Рухи рослин.Тканини рослин. Органи рослин. Будова рослини

Відеоурок у Zoom


Записати таблицю , конспект у зошит






Пройти тестування (Обов'язково)
6-А
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3973444
6-Б
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5109373

05.12.22
Рослина-живий організм.
Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення, дихання..


Відеоурок у Zoom


Записати конспект  у зошит
( Завантажити фото конспекта у систему "Єдина школа")

Рослина — складний живий організм, відкрита біосистема, яка складається з органів, тканин, клітин. 

2. Різноманітність рослин


Основні властивості рослинних організмів.

Основні властивості організмів

Ознаки, що характеризують основні властивості організмів

1. Дихання

Надходження кисню, використання його клітинами і виділення вуглекислого газу

2. Живлення

Процес надходження в організм поживних речовин

3. Ріст

Збільшення розмірів, об’єму, маси організму.

4. Розвиток

Якісні зміни, що відбуваються в організмі і зумовлюють його формування

5. Розмноження

Здатність організму відтворювати собі подібних

6. Подразливість

Здатність організму відповідати на подразнення

Фотосинтез — процес утворення органічних речовин з неорганічних із використанням енергії сонця за наявності хлорофілу.

Загальна схема фотосинтезу.

Фотосинтез — унікальний спосіб акумулювати енергію сонця в енергію хімічних зв’язків. Це здатні здійснювати зелені рослини, виділяючи при цьому кисень, яким дихають всі живі організми на планеті Земля.

Записати інтелект-карту у зошит


Пройти тестування (Обов'язково)
6-А
6-Б


28.11.22
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва).


Узагальнення знань з теми «Одноклітинні організми».

Відеоурок у Zoom


Записати конспект  у зошит
( Завантажити фото конспекта у систему "Єдина школа")

Губки    -  9 тис.видів (39 Укр),  "тварино-рослини"→нерухомі, без нервової системи

Морські + прісноводні ,    >колонії до 2 м (різне забарвлення)

 

Тіло - келехоподібне, вгорі отвір - вустя (для видалення води), до дна прикріпляється підошвою.

З 2 шарів клітин:  зовнішній ( покровні клітини) та внутрішній (джгутиково-комірцеви клітини), між ними мезоглея- драглиста речовина(має спікули та амебоїдні клітини).


Спікули - скелетні голки ( з вапняку, кремнезему...) ⇒опора!!! 

Клітини:  1. Покровні - є пори, початок канальців.

                  2. Джутиково- комірцеві - забезпучують рух води та захоплення їжі.

                  3. Амебоїдні - розщеплюють поживні речовини, забезпечують регенерацію.

Живлення гетеротрофне!! ⇒ фільтрація - споживають органіку, пропускаючи воду через тіло. 


  Кожні 5 секунд губка пропускає через своє тіло кількість води, рівну її об'єму. Рух води                   створюється биттям джгутиків комірцевих клітин. Губки відфільтровують харчові частки.               Це можуть бути  одноклітинні планктонні організми, невеликий органічний детрит. 
                                           

Дихання → всим тілом кисень з води!!

Регенерація →дуже активна!!

  Якщо, губку протерти через сито, клітини губки, поміщені на дні посудини, збираються групами,   утворюючи  скупчення, які через 6-7 днів перетворюються на маленькі губки.

Розмноження!! →нестатеве - брункування, фрагментація( при пошкодженні тіла) та гемулами.

                                 Гемула - група амебоїдних клітин + захисна оболонка.

 статеве - в тілі кохної губки дозрівають яйцеклітини та сперматозоїди (губки – гермафроди) 

                       запліднення - перехресне!

 

Різноманітність губок.

Клас Вапнякові губкиКлас Склянні губкиКлас Звичайні губки

  ≈  7 см 

жовто - сірі

 ≈ до 50 см

білі, сірі, жовті

> колонії до 1м  

різноманітні

на мілководдіна глибині в різних водоймах
  спікули вапняковіспікули з кремнію

  спікули з кремнію +                  органічна речовина,                   у деяких відсутні

сіконкошик Венерикліони, бодяга
 
 
Значення губок.

1. Можуть бути притулком для дрібних організмів.

2. Очищують водойми (за добу губка фільтрує до 20 л води, а колонія – до 1500 л.) 

3. Бодягу прісноводну та туалетну губку  використрвують в медицині (лікують синці...) та косметиці

 

4. Сувеніри - кошик Венери (Японія)

5. Руйнують черепашки молюсків - кліони.

6. Можуть викликати свербіж шкіри (губки Карибського моря).


6-А
6-Б


21.11.2022


Відеоурок у Zoom

Записати у зошит


14.11.2022
Різноманітність одноклітинних Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови.

Відеоурок у Zoom

Записати у зошит







07.11.2022

Корисні бактерії.Роль бактерій у природі та житті людини
Відеоурок у Zoom

Записати у зошит





Корисні бактерії




Шкідливі бактерії






Пройти тестування (Обов'язково)


6-А
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6318281

6-Б
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5326377


31.10.2022
Бактерії – найменші одноклітинні організми.
Паразитичні одноклітинні організми. Шкідливі бактерії.

Відеоурок у Zoom

Переглянути відео


Записати у зошит









Пройти тестування (Обов'язково)


6-А

6-Б


03.10.2022
Тема уроку:Практична робота №2.
Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа.
Будова рослинної і тваринної клітини.


Відеоурок у Zoom

Переглянути відео





26.09.2022
Тема уроку:Практична робота № 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним.
Загальний план будови клітини. 
Лабораторне дослідження 1: Будова клітини 



Відеоуроку у Zoom

Переглянути відео




Пройти тестування (Обов'язково)


6-А

6-Б

Дата19.09.2022
Тема уроку:Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини. Основні положення клітинної теорії.

Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).

Відеоуроку у Zoom



Переглянути відео




Пройти тестування (Обов'язково)


6-А

6-Б










Дата 12.09.2022
Тема уроку: Науки, що вивчають життя. Методи біологічних досліджень організмів.

Відеоуроку у Zoom



Переглянути відео




Пройти тестування (Обов'язково)


6-А

6-Б



Дата 05.09.2022
Тема уроку:Біологія – наука про життя. Основні властивості живого.Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.



Відеоуроку у Zoom

Опрацювати параграф 1,2

Переглянути відео




Пройти тестування (Обов'язково)


6-А

6-Б













Дата 16.09.2021
Тема уроку:Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини. Основні положення клітинної теорії.Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).
Прочитати параграф 5-6.
Переглянути відео




Відео "Будова клітини [Nucleus Medical Media]"



Відео"Безсмертні клітини Генрієтти Лакс [TED-Ed]"



Відеоурок "Надцарство Еукаріоти. Царства тварин, рослин, та грибів"

Перевірка Д/з
Пройти тестування
6-В

Дата 23.03.2021
Практична робота ("Порівняння будови мохів, папоротей та пакритонасінних квіткових рослин"


Записуємо у зошит
23 березня
Дистанційне навчання
Практична робота
("Порівняння будови мохів, папоротей та пакритонасінних квіткових рослин")

Запишемо таблицю з відео




 

Дата 16.03.2021
Тема уроку: Класифікація рослин.



Навчальне відео

Записати схеми у зошит



Приклад класифікації (Яблуні)


Пройти тестувння
6-А
6-Б
6-В

19.01.2021
Тема уроку:  Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум. Вегетативне розмноження рослин. Внутрішня бодова листа.
Послухати параграф 28,29. Аудіокнига.


(Обов'язково подивитися відео!!!)

Відео (ВШО) 

Відео "Внутрішня бодова листа"

Таблицю записати у зошит




Дата 12.01.2021
Тема уроку: Різноманітність і видозміни вегетативних органів. Листок-бічний орган пагона.



Записати схему у зошит 


Письмово дати відповіді на завдання
( записати відповіді у зошит)

Записати таблицю 


Відео "Листок-бічний орган пагога"

Пройти тестування
6-А
6-Б
6-В



Дата 01.12.2020 (ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ)
Тема уроку: Тканини рослин


Перевірка Д/з за 24.11.2020


6-А
6-Б

Записати у зошит (Таблицю)

Обов`язково переглянути відео

Відеоурок "Тканини рослин "



Дата 20.10.2020
Тема уроку: Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини.

Перевірка Д/з (тест)
6-А
6-Б
6-В


Відео "Бактерії.
 Будова та процеси життєдіяльності бактерій"




Дата 15.09.2020
Урок № 3-4
Тема уроку: Різноманітність життя.
Методи біологічних досліджень.

Переглянути відео, опрацювати параграф 3,4.

Відео "Різноманітність життя" 
Відео "Методи біологічних досліджень"
Пройти тестування
6-А
Тест№1
Тест№2

6-Б
Тест №1
Тест №2
6-В
Тест№1
Тест №2


 Дата 08.09.2020
Тема уроку: Біологія - наука про життя. Основні властивості живого


Відео "Біологія - наука про життя. Основні властивості живого"

Переглянути відео, опрацювати параграф 1,2.

Пройти тестування
6-А
6-Б
6-В

УВАГА! Не забувайте робити тести . Всі оцінки виставляються в електронний журнал.
Дата 25.05.2020
Урок № 69
Тема уроку: Повторення і систематизація навчального матеріалу (Тканини рослин)


Відеоурок "Повторення і систематизація навчального матеріалу (Тканини рослин)"



Пройти тестування
6-А
6-Б



6-В



Дата 20.05.2020
Дата 22.05.2020 (6-Б)
Урок № 68
Тема уроку:Повторення(Будова і функції клітини)



Відео "Будова клітини [Nucleus Medical Media]"



Відео"Безсмертні клітини Генрієтти Лакс [TED-Ed]"



Відеоурок "Надцарство Еукаріоти. Царства тварин, рослин, та грибів"

Пройти тестування
6-А
6-Б


6-В



Дата 18.05.2020
Урок №66-67
Тема уроку: 
Значення грибів у природі та житті людини


Відеоурок "Значення грибів у природі та житті людини"





Дата 15.05.2020 (6-Б)
Дата 13.05.2020
Урок № 65
Тема уроку: Лишайники



Відеоурок " Лишайники"
Пройти тестування
6-А
6-Б


6-В



Дата 06.05.2020
Дата 08.05.2020 (6-Б)
Урок № 64
Тема уроку: Паразитичні гриби






Відеоурок"Паразитичні гриби "




Пройти тестування
6-А
6-Б
6-В


Дата 04.05.2020
Урок № 63
Тема уроку: Сапротрофні - цвільові гриби, дріжджі.




Відеоурок " Сапротрофні - цвільові гриби, дріжджі"



Пройти тестування
6-А
6-Б
6-В
Дата 29.04.2020
Урок №62
Тема уроку:




Практична робота


Пройти тестування
6-А
6-Б
6-В
Дата 27.04.2020
Урок № 61
Тема уроку: 

Опрацювати презентацію


Відео " Шапинкові гриби"

Пройти тестування
6-А
6-Б
6-В

Дата 22.04.2020
Дата 24.04.2020 (6-Б)
Урок №60
Тема уроку: Розмноження та поширення грибів


Опрацювати презентацію

Відео "Розмноження та поширення грибів" 

Пройти тестування

Дата 15.04.2020
Дата 17.04.2020 (6-Б)
Урок №58-59
Узагальнення і систематизація знань з теми: "Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло



Опрацювати презентацію


Пройти тестування
6-А
6-Б
6-В
Дата 13.04.2020
Урок №57
Тема уроку:"Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів"
















Відеоурок "Гриби і лишайники"


https://www.youtube.com/watch?v=NbbSNb6jdNk
                      
Пройти тестування
6-А
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=455793
6-Б
6-В



Записати у зошит






Дата 10.04.2020 (6-Б)
Дата 08.04.2020
Урок №56
Тема уроку: Узагальнення вивченого з теми "Різноманітність рослин"


Відео "Різноманітність рослин"




Пройти узагальнююче тестування


6-А

6-Б

6-В


Дата 06.04.2020
Урок № 55
Тема уроку: Рослинні угруповання . Значення рослин для людини

Відео " Україна. Рослинний покрив"


Відео "Лікарські рослини. Охорона рослин. Червона та Зелена книги України"

Опрацювати параграф 46

Пройти тестування

6-А

6-Б
6-В



Дата 01.04.2020
Дата 03.04.2020 (6-Б)
Урок № 54
Тема уроку:Значення рослин для існування життя на планеті Земля та для людини
Опрацювати презентацію

https://drive.google.com/open?id=1sopNapwEZm-6bmFUEH_uDoQzL8KBmugN

Видео "Топ-6 комнатных растений, которые очищают воздух"
https://www.youtube.com/watch?v=UCGZ4wu0cEI


Пройти тестування


6-А

6-Б




6-В


Дата 30.03.2020
Урок № 53
Практична робота № 3( дистанційно) "Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних рослин"

Результаты поиска

Все результаты

Відеоурок
"Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних рослин"

Мохи, плауни, хвощі та папороті – Підготовка до ЗНО – Біологія

https://www.youtube.com/watch?v=959qr5r0nCs

Після опрацювання відеоуроків робимо у зошитах
Складання діаграми Вена.
Порівняйте голонасінні й покритонасінні рослини. Установіть спільні й відмінні ознаки в їхній будові та процесах життєдіяльності й оформте у вигляді діаграми Вена.






У лівому колі учні записують ознаки, притаманні голонасінним рослинам, а в правому — покритонасінним. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки голонасінних і покритонасінних рослин.

Дата 20.03.2020
Урок № 52
Тема уроку: Способи класифікації рослин 

( за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо) .


Опрацювати презентацію

https://drive.google.com/open?id=1iHSgaiFUcNJDbI1fUp5utEy2GGeMFfF4

Опрацювати параграф 44


Після опрацювання презентації та параграфу ( пройти тестування)
УВАГА! Не забувайте робити тести . Всі оцінки виставляються в електронний журнал.
6-Б

6-А

6-В

Дата 18.03.2020
Урок № 51
Тема уроку: Голонасінні. Будова пагонів і шишок хвойних рослин. Покритонасінні (Квіткові).


1. Повторити параграф 42

2. Опрацювати презентацію. Зробити всі завдання у презентації.

https://drive.google.com/open?id=1BAgVcBR5ABzM8h6CtLQ1cbbK1Kie9dX6

3.Покритонасінні (Квіткові). Презентація 

https://drive.google.com/open?id=1S6lblB7p8M7CJ24RsLBUadfdsqnO6Nps

4.Опрацювати параграф 43

Біологічна лабораторія. 6 клас

Віртуальна біологічна лабораторія  корисна і доступна у використанні.  Тут ви можете перетворити свої теоретичні знання з ботаніки в практичні. Бажаю успіху!


Натисніть на назву нижче